menuleft

Szlaki zielony szlak
Czas przejścia 1h 20'
Odległość 6,0 km
Najwyższy punkt Hala Ornak - 1100 m n.p.m.
Różnica wysokości 173 m
Trudność brak
Ubezpieczenia brak
Zobacz też Kiry Schr. Ornak Dol. Kościeliska

Trasa Szlak Czas
Kiry (927 m)
Wyżnia Kira Miętusia (962 m)
zielony szlak 15'
Lodowe Żródło (1027 m)
Lodowe źródło (1027 m)
Polana Pisana (1030 m)
zielony szlak 20'
Schronisko na Hali Ornak (1100 m)
zielony szlak 30'

Bardzo przyjemna, wręcz spacerowa trasa. Biegnie przez gigantyczną Dolinę Kościeliską- jedną z najśliczniejszych w Tatrach. Oblegana latem i zimą przez rzesze turystów. Wiele ciekawych jaskiń (Mylna, Mroźna, Raptawicka, Miętusia i inne). Prowadzi do schroniska "Ornak", skąd można pójść na Smreczyński Staw, Iwaniacką Przełęcz i Czerwone Wierchy (przez Dolinę Tomanową).

Kiry (927 m) - Wyżnia Kira Miętusia (962 m) zielony szlak 15'

Wycieczkę rozpoczynamy w Kirach, dokąd można dojechać zarówno busem i autobusem, jak i prywatnym samochodem. Dojazd z centrum Zakopanego zajmuje prawie 20 minut. Od początku do końca idziemy szerokim zielonym szlakiem. Istnieje możliwość przejechania się góralską dorożką z Kir do Polany Pisanej.

Dolina Kościeliska zaprasza. Wyżnia Kira Miętusia - idziemy w prawo. Potok Kościeliski
Wyżnia Kira Miętusia (962 m) - Lodowe Żródło (1027 m) zielony szlak 15'

Po kwadransie marszu stajemy na pierwszym skrzyżowaniu. Nie skręcamy, dalej podążamy prosto zielonym szlakiem (czarny to Ścieżka nad Reglami, a czerwonym dojdziemy na Czerwone Wierchy). Wędrujemy wzdłuż Potoku Kościeliskiego. Mijamy po prawej Kapliczkę Zbójnicką św. Barbary. Gdy dojdziemy do Lodowego Źródła, dostrzegamy początek niebieskiego szlaku na Halę Stoły i czarnego do Jaskini Mroźnej.

Lodowe Źródło (1027 m) - Polana Pisana (1030 m) - Schronisko na Hali Ornak (1100 m) zielony szlak 20'

Podziwiając okoliczną przyrodę, kierujemy się do Polany Pisanej usytuowanej między Wąwozem Kraków a Bramą Kraszewskiego. W pobliżu wejścia do paru jaskiń, m.in. Mylnej i Raptawickiej. Tutaj kończą kurs dorożki góralskie z Kir, a także rozpoczyna się żółty szlak do Smoczej Jamy przez część Wąwozu Kraków. Na polanie wiele ławek. Warto chwilę się odprężyć i zrelaksować w pobliżu potoku.

Przechodzimy przez pomosty i kładki. Końcówka. Schronisko górskie PTTK na Hali Ornak.

Na Hali Ornak meldujemy się 20 minut później, uprzednio przechodząc przez Smytnią Polanę.