menuleft

Na Krywań

panelright
Mapa szlaku na Krywań
Kolor szlaku czerwony szlak niebieski szlak
Czas przejścia 4h 40'
Odległość 9,5 km
Najwyższy punkt Krywań – 2494 m n.p.m.
Punkt startowy Szczyrbskie Jezioro (Šťrbské Pleso)
Trudność skala trudności
Ubezpieczenia brak
Powiązane miejsca: Krywań| Szczyrbskie Jezioro| Elektriczka| Tatry Słowackie

Szlak na Krywań, czyli narodową górę Słowaków jest bardzo popularny i przez to mocno zatłoczony. Warto go odwiedzić ze względu na wspaniałą panoramę. Z Krywania możemy podziwiać Rysy, Łomnicę, Lodowy Szczyt, Mięguszowieckie Szczyty oraz trawiaste zbocza Koprowej Doliny.

Do Szczyrbskiego Jeziora możemy dojechać elektriczką (np. z Popradu, Tatrzańskiej Łomnicy czy Smokowca), busem lub własnym samochodem.

Szczyrbskie Jezioro - Jamski Staw czerwony szlak 1h 10'

Od stacji elektriczki w Szczyrbskim Jeziorze kierujemy się znakami w stronę stawu. Idziemy asfaltową drogą i za hotelem "Oliver" skręcamy w lewo. Po kilku minutach dochodzimy do Szczyrbskiego Jeziora. Czerwony szlak wiedzie nas jego brzegiem. Wychodzimy na szeroką i wygodną asfaltową drogę, która po pewnym czasie wchodzi w las. Po pól godzinnym marszu mijamy z prawej strony żółty szlak prowadzący z Furkotnej Doliny.

W drodze do Jamskiego Stawu.

W drodze do Jamskiego Stawu. Fot: Agata Novicka

Przekraczamy mostkiem Furkotny Potok, a następnie Biały Wag i dochodzimy do Jamskiego Stawu (Szlak na Krywań skręca kawałek przed stawem).

Jamski Staw - Wielki Krywański Żleb niebieski szlak 2h 40'

Na rozstaju szlaków skręcamy w prawo. Podążamy teraz szlakiem znakowanym na niebiesko. Na początku droga prowadzi nas lasem. Stopniowo się wznosimy, drzewa rzedną, a ich miejsce zajmuje kosodrzewina.

Leśną ścieżką.

Leśną ścieżką. Fot: Agata Novicka

Ścieżka jest w miarę równa i monotonna, prowadzi dość łagodnym trawiastym grzbietem. Przez to nasza wędrówka staje się żmudna i trochę nużąca. Po pewnym czasie przekraczamy boczne ramię Krywania.

Blisko Krywańskiego Żlebu.

Blisko Krywańskiego Żlebu. Fot: Agata Novicka

Teraz mamy doskonały widok na Wielki Żleb i biegnący przezeń zielony szlak od Trzech Studniczek.

Wielki Krywański Żleb - Krywań niebieski szlak 50'

Docieramy do połączenia szlaków w Wielkim Żlebie Krywańskim. Teraz nasza droga robi się coraz bardziej stroma, a otaczający nas krajobraz bardziej skalisty. Początkowo nie ma żadnych trudności.

Kamiennym chodnikiem.

Kamiennym chodnikiem. Fot: Agata Novicka

Dopiero ostatni odcinek jest bardziej wymagający - wpinamy się po stromym skalnym stoku. Konieczne jest wspomaganie się rękoma. Dużym utrudnieniem jest tłok oraz brak wyraźnych znaków i jednej, jednoznacznie wyznaczonej ścieżki. Brak też sztucznych ułatwień, dlatego musimy zachować dużą ostrożność.

Na Krywaniu.

W końcu docieramy na szczyt, z którego roztaczają się wspaniałe widoki.

Galeria szlaku
Za dworcem elektriczki. Skręcamy w lewo.. Betonowa droga. Obchodzimy staw. Szczyrbskie Jezioro. Rozstaj szlakow - Solisko. W drodze do Jamskiego plesa. Szlak odbija w prawo. Jamski Staw. Wąska ścieżka. Pośród kosodrzewiny. Piękne widoki. Szlak wiedzie na drugą stronę Krywania. Rozstaj pod Krywańskim Żlebem. Kamiennym chodnikiem. Szlak za nami. Słowacki krzyż na szczycie. Tabliczka na szczycie. Na Krywaniu. Zielone Krywańskie Pleso. Piękne widoki ze szczytu.